Waarom Cultura Nederland
Hetgeen scholen bij ons als prettig ervaren is dat ze maar een aanbieder in huis hoeven halen omdat we alles kunnen verzorgen van meedenken met het hele cultuureducatie programma, workshops tijdens schooltijd en na schooltijd verzorgen en op elkaar aan laten sluiten, regelen van vervanging bij ziekte van jullie docent, tot zowel docenten als leerlingen begeleiden. Ons bestand van vakdocenten is zo groot dat we vaak aan elke vraag kunnen voldoen en snel kunnen schakelen.
Wat doen we
Cultura Nederland is een creatief, inspirerend en innoverend bureau voor de cultuureducatie. Door middel van workshops en voorlichting willen we kinderen spelenderwijs kennis laten maken met taal, cultureel erfgoed, theater, muziek, natuur, techniek, dans, zang, wetenschap, lichaam, multimedia en beeldend. Wij verzorgen de workshops zowel onder schooltijd, voorschools, tussenschools als naschools. We hebben vaak een duurzame relatie met deze scholen en weten daardoor ook goed wat er speelt op een school en in buurt en waar de behoeften liggen.
Wij passen alles naar wens aan. Ook kunnen wij het hele workshop-jaarprogramma voor zowel onder schooltijd, voorschools, tussenschools als naschools voor jullie samenstellen en daarover adviseren. Hiervoor zijn jullie geen extra kosten kwijt, alleen maar het bedrag voor de daadwerkelijk geboekte workshops.
Lees meer... Cultura Nederland erkent dat taal essentieel is voor de sociale ontwikkeling en het intellect van het kind, daarom hebben wij taalontwikkeling standaard in onze workshops geïntegreerd. Daarnaast stimuleren wij in onze workshops ook de sociaal-emotionele ontwikkeling, de talentontwikkeling en het zelf-ondernemend vermogen. Vakdocenten Aanbod Wil je meer informatie of een offerte neem dan contact op via E-mail: info@culturanederland.nl óf bel ons op via: 020-7711071 of via: 06-42533817 óf vul het formulier in op onze contactpagina en wij nemen z.s.m. contact op met jou.
De workshops worden gegeven voor het primair- en voortgezet onderwijs door deskundige en opgeleide mensen, waaronder veel BIK’ers. (Beroepskunstenaars in de klas)
De BIK is een post-HBO opleiding, een samenwerking van HKU, en de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten en leidt op tot een landelijk erkend BIK-certificaat en een post-HBO diploma.
Het is een eenjarig post-hbo deeltijdopleiding voor kunstenaars uit alle kunstdisciplines die willen werken in het basisonderwijs.
Ons aanbod is zorgvuldig opgebouwd, conform de kerndoelen van het ministerie van OCW. De leerlijn is toegepast zodat wij onze workshops aan alle leerlingen van groep 1 t/m 8 en het Voortgezet Onderwijs kunnen aanbieden. In het Primair Onderwijs zorgen wij ervoor dat de naschoolse activiteiten goed aansluiten bij de projecten onder schooltijd.
Waarom Cultuureducatie
Cultuureducatie is een vast onderdeel van het leerprogramma in het basisonderwijs en voortgezet onderwijs. Via cultuureducatie maakt elk kind op school kennis met kunst en cultuur. Bijzonder en noodzakelijk, omdat ze via cultuuronderwijs inzicht krijgen in cultuur en vaardigheden leren, zoals reflecteren, samenwerken en communiceren. Bijzonder omdat kinderen op een creatieve en inspirerende manier hun talenten en hun passie leren ontdekken.
Kinderen leren op een andere manier! Educatief, informatief, inspirerend en interactief. En wij vanuit Cultura Nederland leveren kwaliteit, diversiteit en flexibiliteit.
Lees meer...
Alles wat we aanbieden kan voorschool, tussenschools, naschools én onder schools, waarbij wij het aanbod volledig laten aansluiten op elkaar, zodat het cultuuronderwijs aansluit op jullie curriculum. Én wij ontzorgen u volledig als school. U vraagt, wij regelen alles, zonder daar extra kosten voor te rekenen. Jullie betalen alleen de workshop prijs.
Cultuuroverdracht is van groot belang voor ieders betrokkenheid bij de samenleving. Wie kennisneemt van kunst, erfgoed en media, en daar bewust en actief mee bezig is, doet mee aan de samenleving en ontwikkelt begrip voor andere normen, waarden en culturen.
Cultuureducatie stimuleert kinderen bovendien om andere ‘talen te spreken’, waardoor onvermoede talenten boven kunnen komen: leerlingen met een taalachterstand blijken bijvoorbeeld een groot toneeltalent te zijn.
Hiernaast is creativiteit van groot belang voor onze kenniseconomie. Door cultuureducatie te verankeren in ons onderwijs wordt het creatieve vermogen van leerlingen sterker ontwikkeld.
De plek bij uitstek om zoveel mogelijk mensen in aanraking te brengen met cultuur is het basisonderwijs, vandaar de aandacht voor cultuureducatie. Door cultuurbeleid te formuleren, cultuureducatie te verankeren in het curriculum en samenwerking aan te gaan met culturele instellingen laat de school elk kind structureel kennismaken met kunst, erfgoed en media. Cultuureducatie maakt onderwijs levendig, concreet en aanschouwelijk. Het inspireert, stimuleert, motiveert en geeft kinderen onvergetelijke ervaringen. Leerlingen leren door het werken met cultuur beter kijken en beter vragen stellen.
Wil je meer informatie of een offerte neem dan contact op via E-mail: info@culturanederland.nl óf bel ons op via: 020-7711071 of via: 06-42533817 óf vul het formulier in op onze contactpagina en wij nemen z.s.m. contact op met jou.
Wie zijn wij
Wij zijn Sandra Dierx en Yannick van Balen. Sinds 2010 zijn we onder de naam Cultura Nederland werkzaam. Daarvoor waren we los van elkaar werkzaam in de cultuureducatie. In 2010 besloten we onder één naam verder te gaan. Ondertussen verzorgen we sinds 2011 workshops op vele basisscholen en middelbare scholen in en rond Amsterdam. Sinds 2017 versterkt Ouafa Bounda ons team.
Sandra Dierx
Geboren in Roermond en woont al jaren in Amsterdam.
Lees meer...In 2009 heb ik de BIK opleiding gedaan (Beroepskunstenaars in de klas), een wens die in vervulling ging. Ik kon namelijk het vak acteren toepassen in het onderwijs. Met acteren ben ik begonnen in 2004, nadat ik jaren in het bedrijfsleven had gewerkt. Ik miste daar creativiteit. Toen ik in 2002 de bomaanslag in Bali overleefde heb ik geen moment getwijfeld en mijn vaste baan opgezegd. Ik moest mijn hart volgen. Al snel kwam de eerste rol in Onderweg naar Morgen en ik was verliefd. Verliefd op acteren. Had ik het maar eerder gedaan.
Maar op mijn basisschool deden ze bijna niets aan theater. Wel deden we de eindmusical, en ik kreeg de rol van diëtiste, ik had 1 zin en ik was teleurgesteld. Ik wilde meer. Maar de toneelschool zagen mijn ouders niet zitten. Wel mocht ik naar de Hogere Hotelschool en studeerde daarna Toeristisch Management. Ik ging van de ene naar de andere baan en van de ene naar de andere reis. Totdat ik dus in Bali zat en mijn baan als fashion accountmanager heb opgezegd. Ik was vastbesloten. Ik zou gaan acteren en startte als freelancer. Vanaf dat moment ben ik naast het acteren ook gaan presenteren. En vanaf het moment dat ik de BIK ging volgen, wist ik het zeker, ik wil mijn eigen bedrijf beginnen. Elk kind in Nederland moet in aanraking kunnen komen met cultuuronderwijs. En die droom werd, na zelf veelvuldig voor de klas te hebben gestaan, werkelijkheid in 2011.
Yannick van Balen
Geboren en getogen in Amsterdam.
Lees meer...Bij mij op de basisschool werd er niet veel aan cultuureducatie gedaan. Het enige wat ik me nog kan herinneren was de eindmusical en dat vond ik dan ook gelijk geweldig. Op latere leeftijd besefte ik me dat ik dat heel erg gemist heb en dat ik daar meer mee wilde doen. Ik ben toen theater workshops gaan volgen naast mijn studie. Eerst heb ik een studie Mode Presentatie en Handel gedaan en afgerond, daarna heb ik een degree Young Enterprise aan Oxford gehaald en toen ben ik Communicatie gaan studeren en in afgestudeerd.
Doordat ik toen al jaren theater workshop had gevolgd was ik er al snel achter dat ik niet op een kantoor wilde werken en heb ik auditie gedaan voor een musical. Daar hebben Sandra en ik elkaar ontmoet in 2005. Vanuit daar ben ik in een wetenschappelijk kindervoorstelling gaan spelen. Met deze voorstellingen kwamen we op allerlei basisscholen. Toen kwam ik er achter dat er weinig kinderen in aanraking komen met cultuureducatie terwijl kinderen dat juist erg leuk vinden. Daarnaast is het ook erg belangrijk voor hun talent ontwikkeling en sociaal emotionele ontwikkeling. Een droom was geboren: een eigen cultuureducatiebureau om zoveel mogelijk kinderen in aanraking te laten komen met kunst en cultuur!
Ouafa Bounda
Geboren en getogen in Amsterdam.
Lees meer...Ik ben Ouafa Bounda, 21 jaar en ik woon in Amsterdam. Voordat ik de richting Cultuureducatie op ging heb ik eerst een studie gevolgd. Ik heb de studie Juridische Dienstverlening op het ROC van Amsterdam afgerond. In mijn laatste leerjaar moest ik een keuze maken bij welke bedrijf ik graag stage wou lopen. Ik twijfelde geen moment en stuurde Cultura Nederland een mailtje met mijn CV en motivatie. Tijdens mijn kennismakingsgesprek klikte het meteen en werd Cultura Nederland mijn stage plek. In 2017 hebben ze me een baan aangeboden waar ik volmondig ja op zei. Sindsdien heb ik er nooit aan gedacht om te vertrekken! Het werken bij Cultura is zo divers en leerzaam! Het leuke aan het werken in de cultuureducatie is dat je vaak in aanraking komt met kinderen.
Deze combinatie vind ik in één woord GEWELDIG. Ik heb het altijd al leuk gevonden om iets te kunnen betekenen voor de kinderen en dat kon eindelijk via Cultura Nederland. Zelf heb ik bij mij op de basisschool nauwelijks mee kunnen doen aan een activiteit naschooltijd, omdat de school daar helaas niet aan deed. En juist daarom wil ik het liefst alle kinderen de mogelijkheid bieden om deel te nemen aan leuke, gezellige en vooral leerzame activiteiten van Cultura Nederland! Ik vind het belangrijk dat alle kinderen dezelfde mogelijkheden moeten krijgen om zichzelf te ontwikkelen via een andere weg dan achter de schoolbanken.